ALTERNATÍVNE RIEŠENIE SPOROV

Subjekt alternatívneho riešenia sporov:

  • Združenie na ochranu práv občana – AVES

Sídlo:

  • Jána Poničana 9, Bratislava 841 07

Adresa na doručovanie:

  • Jána Poničana 9, Bratislava 841 07, P.O.BOX 29
  • Mliekarenská 725/8, Bratislava 821 09

Adresa na podávanie podaní v elektronickej podobe:

  • zdruzenie.aves@centrum.sk
  • info@zdruzenieaves.sk

Telefonický kontakt:

  • + 421 907 908 869

Údaj o zápise do zoznamu:

  • Číslo rozhodnutia: 86718/2021-3310-197131
  • Dátum vydania rozhodnutia: 23.07.2021
  • Dátum nadobudnutia právoplatnosti: 13.08.2021
  • Rozhodnutie vydal: Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky

Poverené fyzické osoby

  • JUDr. Ján Michňák – neobmedzené funkčné obdobie
  • Mgr. Jarmila Fillová – neobmedzené funkčné obdobie
  • MVDr. Nadežda Hulínková – neobmedzené funkčné obdobie 

Poplatok za začatie alternatívneho riešenia sporov: alternatívne riešenie sporu je bezodplatné

Druhy spotrebiteľských sporov, ktoré subjekt rieši: všetky druhy spotrebiteľských sporov

Jazyk, v ktorých je možné podať návrh na začatie alternatívneho riešenia sporu a viesť alternatívne riešenie sporu:

  • slovenský
  • český
  • maďarský
  • ruský 
  • anglický
  • nemecký

Spotrebiteľ má možnosť ukončiť účasť na alternatívnom riešení sporu v ktoromkoľvek jeho štádiu

Trvanie alternatívneho riešenia sporu: 90 dní

Priemerné trvanie alternatívneho riešenia sporu: 70 dní

Odkaz na zoznam subjektov alternatívneho riešenia sporov vedený Európskou komisiou 

Odkaz na zoznam subjektov alternatívneho riešenia sporov vedený Ministerstvom hospodárstva SR

 

Odkaz na platformu alternatívneho riešenia sporov

Alternatívne riešenie sporov/Riešenie sporov online

https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/?event=main.trader.register&lng=SK

https://europa.eu/youreurope/business/dealing-with-customers/solving-disputes/online-dispute-resolution/index_sk.htm

 

Dohoda, ktorá vznikne ako výsledok alternatívneho riešenia sporu, je pre strany sporu záväzná; možnosť strán sporu obrátiť sa v tej istej veci na súd tým nie je dotknutá.

Ak medzi stranami sporu nedôjde k uzavretiu dohody a subjekt alternatívneho riešenia sporov na základe skutočností, ktoré zistí pri alternatívnom riešení sporu, dospeje k odôvodnenému záveru, že obchodník porušil práva spotrebiteľa podľa predpisov na ochranu práv spotrebiteľa, ukončí alternatívne riešenie sporu vydaním nezáväzného odôvodneného stanoviska.

 

Právne predpisy:

Právne predpisy EÚ:

 

Pravidlá alternatívneho riešenia sporov 

Spotrebiteľ musí  využiť všetky zákonom dané možnosti pred tým, ako sa obráti na príslušný subjekt alternatívneho riešenia sporu.

Zákon o ARS sa vzťahuje na spory medzi obchodníkom, ktorý mal ku dňu uzavretia zmluvy alebo ak ide o zmluvu uzavretú na diaľku, ku dňu odoslania objednávky spotrebiteľa, miesto podnikania alebo sídlo v Slovenskej republike, a spotrebiteľom, ktorý mal ku dňu uzavretia zmluvy alebo ak ide o zmluvu uzavretú na diaľku, ku dňu odoslania objednávky, bydlisko alebo miesto obvyklého pobytu v

  • a) Slovenskej republike (vnútroštátny spor),
  • b) inom členskom štáte Európskej únie, než je členský štát Európskej únie v ktorom má miesto podnikania alebo sídlo obchodník (cezhraničný spor).

Zákon o ARS sa vzťahuje na riešenie sporov online podľa osobitného predpisu – Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 524/2013 z 21. mája 2013 o riešení spotrebiteľských sporov online, ktorým sa mení nariadenie (ES) č. 2006/2004 a smernica 2009/22/ES (nariadenie o riešení spotrebiteľských sporov online) (Ú. v. EÚ L 165, 18. 6. 2013)

Zákon sa vzťahuje aj na riešenie sporov súvisiacich s poskytovaním platobných služieb a presunom platobného účtu podľa osobitného predpisu2a) pred subjektom alternatívneho riešenia sporov podľa osobitného predpisu,2b) a to aj pri podaní návrhu na začatie alternatívneho riešenia sporu osobou podľa osobitného predpisu

Zákon o ARS sa nevzťahuje na:

  • a) spory, v ktorých si uplatňuje právo obchodník voči spotrebiteľovi,
  • b) komunikáciu medzi spotrebiteľom a obchodníkom za účelom uplatnenia práv spotrebiteľa a vyriešenia spotrebiteľského sporu uskutočnenú pred žiadosťou spotrebiteľa o nápravu,
  • c) spory riešené obchodníkom alebo treťou osobou, ktorá je s obchodníkom v pracovnoprávnom vzťahu alebo v inom právnom vzťahu,
  • d) spory súvisiace so službami všeobecného záujmu poskytovanými bezodplatne,
  • e) spory súvisiace s poskytovaním zdravotnej starostlivosti3) alebo so službami súvisiacimi s poskytovaním zdravotnej starostlivosti,4)
  • f) spory súvisiace s poskytovaním vysokoškolského vzdelávania alebo ďalšieho vzdelávania verejnou vysokou školou alebo štátnou vysokou školou.5)

(6) Zákonom o ARS nie sú dotknuté osobitné predpisy upravujúce riešenie sporov v spotrebiteľskom rozhodcovskom konaní6) alebo mediáciou.7)

Alternatívnym riešením sporu je postup subjektu alternatívneho riešenia sporov podľa zákona o ARS, ktorého cieľom je dosiahnutie zmierlivého vyriešenia sporu medzi stranami sporu.

Stranami sporu sú spotrebiteľ, ktorý podal návrh na začatie alternatívneho riešenia sporu, a obchodník, proti ktorému návrh smeruje.

Spotrebiteľ má právo podať obchodníkovi žiadosť o nápravu, ak medzi spotrebiteľom a obchodníkom vznikne spor z uplatnenia práv zo zodpovednosti za vady alebo ak sa spotrebiteľ domnieva, že obchodník porušil iné práva spotrebiteľa.

Spotrebiteľ má právo podať návrh na začatie alternatívneho riešenia sporu (ďalej len „návrh“) subjektu alternatívneho riešenia sporov, ak obchodník na žiadosť podľa odseku 1 odpovedal zamietavo alebo na ňu neodpovedal do 30 dní odo dňa jej odoslania.

Návrh na ARS podáva spotrebiteľ príslušnému subjektu alternatívneho riešenia sporov; možnosť obrátiť sa na súd tým nie je dotknutá.

Ak sú na alternatívne riešenie sporu príslušné viaceré subjekty alternatívneho riešenia sporov, právo voľby, ktorému z nich podá návrh, má spotrebiteľ. Na ustanovenia zmluvy, ktoré zaväzujú spotrebiteľa podať návrh na vopred určený subjekt alternatívneho riešenia sporov, sa neprihliada.

Návrh na ARS musí obsahovať

  • a) meno a priezvisko spotrebiteľa, adresu na doručovanie, elektronickú adresu a telefonický kontakt, ak ich má,
  • b) presné označenie obchodníka,
  • c) úplný a zrozumiteľný opis rozhodujúcich skutočností,
  • d) označenie, čoho sa spotrebiteľ domáha,
  • e) dátum, kedy sa spotrebiteľ obrátil na obchodníka so žiadosťou o nápravu a informáciu, že pokus o vyriešenie sporu priamo s obchodníkom bol bezvýsledný,
  • f) vyhlásenie o tom, že vo veci nebol zaslaný rovnaký návrh inému subjektu alternatívneho riešenia sporov, nerozhodol vo veci súd alebo rozhodcovský súd, vo veci nebola uzavretá dohoda o mediácii ani nebolo vo veci ukončené alternatívne riešenie sporu spôsobom podľa § 20 ods. 1 písm. a) až e) alebo písm. g).

K návrhu spotrebiteľ priloží doklady súvisiace s predmetom sporu, ktoré preukazujú skutočnosti uvedené v návrhu. Ak ide o spor z uplatnenia práv zo zodpovednosti za vady, spotrebiteľ môže už v návrhu uviesť svoj súhlas so zabezpečením vyjadrenia odborne spôsobilej osoby

Návrh možno podať v listinnej podobe, elektronickej podobe alebo ústne do zápisnice, ak pravidlá alternatívneho riešenia sporov subjektu alternatívneho riešenia sporov neustanovujú inak. Na podanie návrhu môže spotrebiteľ využiť formulár, ktorého vzor je dostupný na webovom sídle ministerstva a každého subjektu alternatívneho riešenia sporov.

Ak návrh neobsahuje povinné náležitosti alebo ak k nemu nie sú priložené doklady potrebné na jeho posúdenie, subjekt alternatívneho riešenia sporov bezodkladne informuje spotrebiteľa o tom, aké má návrh nedostatky, akým spôsobom majú byť odstránené a vyzve ho, aby neúplný alebo nezrozumiteľný návrh doplnil v lehote, ktorá nesmie byť kratšia ako 15 dní. Subjekt alternatívneho riešenia sporov zároveň spotrebiteľa poučí o následkoch nedoplnenia návrhu v určenej lehote. Subjekt alternatívneho riešenia sporov neuplatní postup podľa prvej vety, ak sú dané dôvody na odmietnutie návrhu.

Ak spotrebiteľ napriek výzve svoj návrh v určenej lehote nedoplní a pre tento nedostatok nemožno pokračovať v alternatívnom riešení sporu, subjekt alternatívneho riešenia sporov návrh odmietne.

Subjekt alternatívneho riešenia sporov odmietne návrh aj vtedy, ak

  • a) nie je príslušný riešiť spor alebo ide o druh sporu, ktorý oprávnená právnická osoba nemá zapísaný v zozname,
  • b) vo veci, ktorej sa návrh týka, bolo skôr začaté alternatívne riešenie sporu pred iným subjektom alternatívneho riešenia sporov, vo veci už rozhodol súd alebo rozhodcovský súd, vo veci bola uzavretá dohoda o mediácii alebo bolo vo veci ukončené alternatívne riešenie sporu,
  • c) je návrh neopodstatnený,
  • d) je návrh šikanózny,
  • e) je návrh anonymný,
  • f) požiadal ministerstvo o vyčiarknutie zo zoznamu.

Neopodstatneným návrhom je najmä návrh, z ktorého je po dôkladnom posúdení návrhu a priložených dokladov zrejmé, že ním spotrebiteľ nesleduje ochranu svojich práv a právom chránených záujmov, ide o opakovaný návrh v tej istej veci, ktorá už je alebo bola predmetom alternatívneho riešenia sporu, pričom tento návrh neobsahuje žiadne nové skutočnosti, alebo ak spotrebiteľ pred začatím alternatívneho riešenia sporu vyhlási, že viac nemá záujem o alternatívne riešenie sporu.

Šikanóznym návrhom je opakované podanie, ktoré už bolo subjektom alternatívneho riešenia sporov najmenej dvakrát odmietnuté jedným zo spôsobov uvedených v odseku 1 alebo 2 a ktoré neobsahuje žiadne nové skutočnosti, ktoré by odôvodňovali iný postup ako odmietnutie návrhu.

Subjekt alternatívneho riešenia sporov môže návrh odmietnuť aj vtedy, ak

  • spotrebiteľ podá návrh po uplynutí jedného roka odo dňa
  1. doručenia zamietavej odpovede obchodníka na žiadosť spotrebiteľa o nápravu alebo
  2. márneho uplynutia 30 dňovej lehoty odo dňa, kedy spotrebiteľ odoslal obchodníkovi žiadosť o nápravu, na ktorú obchodník neodpovedal,
  • b) sa spotrebiteľ pred podaním návrhu preukázateľne nepokúsil vyriešiť spor komunikáciou s obchodníkom,
  • c) vyčísliteľná hodnota sporu nepresahuje sumu 20 eur,
  • d) sa vecou, ktorej sa návrh týka, už predtým zaoberal a spotrebiteľ bol informovaný o vybavení jeho podania, pričom návrh neobsahuje žiadne nové skutočnosti a alternatívne riešenie sporu by vzhľadom na všetky okolnosti bolo zjavne neúčelné,
  • e) je vzhľadom na všetky okolnosti zrejmé, že alternatívne riešenie sporu by bolo možné viesť len s vyvinutím neprimeraného úsilia.

Odmietnutie návrhu spolu s uvedením dôvodu odmietnutia subjekt alternatívneho riešenia sporov najneskôr do troch týždňov od doručenia návrhu oznámi spotrebiteľovi; to neplatí, ak ide o anonymný návrh.

Subjekt alternatívneho riešenia sporov postupuje pri alternatívnom riešení sporu nezávisle, nestranne, s náležitou odbornou starostlivosťou, s cieľom urovnania sporu a prihliada pritom na ochranu práv a oprávnených záujmov strán sporu.

Subjekt alternatívneho riešenia sporov ukončí alternatívne riešenie sporu do 90 dní odo dňa jeho začatia. V osobitne zložitých prípadoch môže subjekt alternatívneho riešenia sporov lehotu predĺžiť o 30 dní, a to aj opakovane. 

Začatie a ukončenie alternatívneho riešenia sporu má pre plynutie premlčacej lehoty a zánik práva rovnaké právne účinky ako uplatnenie práva na súde.

Subjekt alternatívneho riešenia sporov môže prerušiť alternatívne riešenie sporu, ak má vedomosť, že obchodník pripravuje alebo podal návrh dobrovoľného opatrenia vo veci, ktorej sa alternatívne riešenie sporu týka alebo má vedomosť o prebiehajúcom výkone dohľadu alebo o konaní o porušení povinnosti v oblasti ochrany spotrebiteľa vo veci, ktorej sa alternatívne riešenie sporu týka, a ktorého výsledok by mohol prispieť k zmierlivému vyriešeniu sporu.

Poverená osoba navrhne účastníkom možné alternatívy riešenia a bude sa snažiť viesť celý spor  k tomu, aby sa dosiahla dohoda o vyriešení. Navrhnutá dohoda sa predloží obom zúčastneným stranám a v určenej lehote sa môžu rozhodnúť, či s daným návrhom súhlasia alebo nie. Takto uzavretá dohoda o vyriešení sporu je pre strany sporu záväzná; možnosť strán sporu obrátiť sa v tej istej veci na súd tým nie je dotknutá.

Ak k dohode nedôjde a bude zistené dôvodné podozrenie, že boli porušené alebo ohrozené práva spotrebiteľa, vydá subjekt spotrebiteľovi odôvodnené stanovisko. Toto síce nemá záväznú povahu, avšak veľmi významne môže pomôcť spotrebiteľovi, ak sa bude domáhať svojich práv súdnou cestou. Spotrebiteľ má možnosť ukončiť účasť na alternatívnom riešení sporu v ktoromkoľvek štádiu.

Všetky osobné údaje budú spracovávané v zmysle nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/679 a zákona č. 18/2018 Z. z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov.

Vážení spotrebitelia,

za účelom urýchlenia vybavenia Vášho podnetu Vás žiadame priložiť k podnetu zároveň KÓPIE všetkých relevantných dokladov, ktorými disponujete, napr.:

  • zmluvy 
  • výpisy
  • výzvy a oznámenia
  • odstúpenie s podacím hárkom
  • komunikácia s obchodníkom
  • doklady k službe /tovaru
  • objednávka,
  • doklad o kúpe/faktúra,
  • doklad o uplatnení reklamácie (napr. reklamačný list, poštový podací lístok),
  • doklad o vybavení reklamácie,
  • odborné posúdenie, ak bolo vydané,
  • komunikácia s predávajúcim, prípadne iné
  • zmluva o výkone správy,
  • predmetné Ročné vyúčtovanie nákladov spojených s užívaním bytu/nebytového priestoru,
  • doklad o uplatnení reklamácie spolu s poštovým podacím lístkom,
  • doklad o vybavení reklamácie,
  • komunikácia so správcom, prípadne iné doklady
  • ponuka cestovnej kancelárie (CK), na základe ktorej bola uzatvorená zmluva o zájazde,
  • zmluva o zájazde (potvrdenie o zájazde),
  • písomný záznam spísaný na mieste pobytu,
  • doklad o uplatnení reklamácie v CK spolu s poštovým podacím lístkom,
  • doklad o vybavení reklamácie,
  • komunikácia s CK (prípadne s cestovnou agentúrou), prípadne iné doklady
  • SPAM, z ktorého je zrejmé, kto je odosielateľom a prijímateľom SPAM-u, dátum, čas a samotný obsah SPAM-u, prípadne iné doklady.